Wednesday, May 12, 2010

KUTU bukan KUTUK

Kutu adalah parasit jenis "Serangga" yang tidak bersayap. Kutu menyerang manusia dengan bersarang di kepala. Cara makannya ialah menghisap darah. Ia akan mengeluarkan bahan yang menyebabkan reaksi alahan pada kulit kepala sehingga mengakibatkan gatal-gatal. Ia bertelur dalam bentuk butir-butir putih dan menempel pada rambut. Telur kutu mengambil masa lima hingga tujuh hari untuk menetas. Kutu akan merangkak atau meloncat-loncat di kulit kepala tanpa disedari

Kutu betina mampu bertelur enam biji sehari. Telur ini selalunya melekat dengan kuat pada rambut. Telur-telur ini akan menetas selepas lebih kurang 8 hari.

Kutu kepala merebak dengan cepat melalui sentuhan terus dengan rambut yang bermasalah. Ia juga melompat ke kepala melalui berus atau sikat rambut, topi, bantal dan tuala.


nk baca lagi? pi google sdn wokeh.. nk kutuk org pandai plak carik blog + komen walopon komen tak memberangsangkan napsu lansung..nak tau pasai info jangan pemaleih plak.. pahang!

sambung balik....


hermm ai rasa jangkitan kutu nih dari minime no. duoblas arr.. ari2 ai anto dia g skolah ikat rambut tocang satu..balik skolah mcm2 pesen rambut dia..kadang dendan lipan, kadang dendan lipas, kadang bersanggul..hasil dari pesen2 terkini yg minime ai bawak terhasil la jugak kutu kat kuorga kitorang..


ai takleh nk tepek gambo kutu sebab ai geli maaaaa.... ai lebeh rela tikuih merayap kat umah jiran ai dari kutu merayap kat paler minime ai.. owwwhhh tensen tensen...

sekian citer kutu arini..

6 comments:

razzlina said...

huh....cerita yang langsung tidak merangsang napsu!

patin said...

putun pendek je la wei...

ahkakbatik said...

ko kopipes citer kutu dari fesbuk sape haaa? aku kelik-kelik kanggg...

Anonymous said...

gatai paler den baco kisah kutu...

sf said...

huwaaa odah mendera aku suh baca pasai kutu hehehe

Anonymous said...

mano lobih bahayo..? kutus atau kutuks?

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment