Saturday, November 21, 2009

aKu Aku daN akU

Hari nih lastday anto KPI... ala yg org dok anto end of the year utk cite performance kita tetiap tawoon tu (sebenornya aku tau korang tau tp aku mengimajinkan korang macik juai donat yg tak memahami apa itu KPI hikhikhik), selama aku keje sini, memula Bosh aku incik L, appraise aku baguih punyo...memang tip top toe.. masa tu aku anaks dares.. biasa la saham tinggi, cun vogeh comei dan berinovative korang bukan tatau..jaman anak dare manader problem abeh2 maksalah nk pakai baju mana nk gi keje .. tp time Incik L appraise ekonomi tak baguih so mcm biasa nek la ciput mcm siput gaji aku nih bonus jgn cite arr nk beli sobang idung pon tak lopeh..


Dalam bulan November nih, aku ngan opismate aku melancarkan perang dingin kek admin kitorang.. siap karang email kutuks admin keje tak episen, mangkaq, selow kalu tang bosh lajuuuuu jer dia keje kalu kat kitorang yg tak berapa bosh cuma bangan nk jd bosh nih huh!!!.. (ayat2 itu telah ditukar lebey sopan sebab nk cc to semua org).. then 'enter' send pada semua big big bosh cc to admin iteww... MUHahhaAHhaAa.. berbalik pada main point.. disebabkan peperangan dingin meletus, maka admin tak email kat kitorang pasai kena isi KPI dan submit sebelum 20th Nov... semalam masa aku lalu depan admin sambil mengembangkan lobang idung menandakan menyampah tahap impak maksima dia tanya aku da isi KPI ker? kalu suda dia kena compile!.. HOH! terkejut beruks aku.. tp aku wat muko eksen dan cakap.. KPI? da isi dari awai lagi..pastu aku teruih koling2 member HQ aku utk lebey kilometer..rupanya da dua minggu HQ bagi info suh isi benda nih..tp maklumat tidak disampaikan.. kan aku da ckp admin aku mangkaq.. so bermulalah peperangan mengisi KPI disamping memuji diri sendiri dengan hebatnya smlm.. itupon setelah aku berjaya convince the very big bosh agar jgn balik HQ smlm, balik arini setelah semayang suboh lebeh afdal...hehehe..


Naik tergeliat jari jermari ku memuji diri sendiri sambil muntah ijo memikirkan betapa hampeshnya aku sepanjang keje kat sini after kawen..kalu la bosh L masih menjadi bosh ku.. musti dia pasan dengan ketidak-episen-nan diriku kalu compare waktu rumaja ku dulu...namun ku gagahi jugak memuji diriku tidak jemu2..sambil memikirkan sian bosh dept. aku incik F, yg bakal tersentot membaca kepujian diriku, sedangkan hanya aku dia dan geng2 dept ku yg mengetahui siapa aku.. sob sob sob...pagi nih dengan senyum malu dan wajah tebai aku pegi jumpk incik F utk sign appraisal aku.. dengan berat ati aku kuarkan sore manjaku " incik F, sign jer la i da appraise diri i kat tempat u kena appraise i hehehehe".." i jugak da pomot diri i lagi.. u sign yer incik F.. "... dengan tidak berlengah lagi incik F sign appraisal aku dan pomot aku.. sebenornya dia pon salah sorang mangsa birokrasi kat opis aku nih hahahahah...


Sebelum korang mula ngumpat kat aku...Meh aku buat Confession of a Broken Heart...aku kan mmg pekerja cemerlang terbilang dan malang selama nih.., aku keje mmg bagus, fast leaner, tak caya tanya incik L, yg bersama ku selama 4th.. projek under 20mil aku leh control sorang2, hanya dia tau betapa bagusnya aku.. start tawon 2007 aku da transfer kat sini..sini pojek beso 500mil, dan segalanya bermula di sini.. permainan birokrasi dan aktiviti pembodekan berlaku ngan hebat, bebudak baru join company da up up and away dari aku.. sedangkan aku masih di sini..agaknya kat sekolah da ada silly-bes cara2 membodek agar cepat naik.. aku bukan dengki walopon aku iri hati.. aku tak kejo pangkat, aku cuma kejo gaji hehehe...dlm masa yg sama maksalah pribadi menghimpit aku.. aku makin tersepit, nk bernapas pon syusah tp peyut aku sempat lagi naik hahahaha..yg bagusnya bosh dept aku incik F, walopon tak banyak soal pasai maksalah aku tp dia mcm paham.. dia bior jer aku setel maksalah aku satu persatu..semuanya dia suh org2 dept aku wat sdn jgn kaco aku...sampai la aku back on track sekarang.. its takes time after big damaged was done (jgn jeles aku pon nk skiping gaks).. 2007 -2008 habeh urat kepala aku putuih.. 2009, mcm iklan susu mahei, ada DHA, SA,GOS and lcFOS , Immunorfortis... semua urat kepala aku bercantum kembali..

itu la.. kesahnya.. bak kata winona ryder-Reality Bites!!!...moral of the story, kita hanya manusia, walopon org ckp jgn campor aduk maksalah ngan kerja, tp mcmana kita nk set minda utk separate benda nih..??? mungkin org leh bole.. tp aku tak bole..nasib bek bosh aku tak ckp bole blah!

Sekarang kul 10.13, aku dah lapau nk mampos, dok tunggu Big Bosh aku sign.. lepas sign aku nk wat copy, harapkan admin.. hampesh dia ilangkan.. hati perut busuk... wokeh.. semua da setel.. i nk kuor brunch!! buwarhahahaha....

7 comments:

ahkakbatik said...

waaaa.... aku caya.. aku caya... kpi ko memang baguih sebab tu updet blog lajus je skang nih!!...

apa kata... taun depan xchange gift kita up leh beli subang omeh dari meka-meka pekerja gemilang terbilang cemerlang.... err.. dari koranglah.... aku takdak bos leh sign kpi aku...menten seploh hengget lah....
cianlah aku... cianlah aku.....(muka kucin shrek dah mai lagi..)

razzlina said...

mak aihhhhh...panjangnya karangan.....tapi aku baca sampai abih...takdak skip mekip macam hang...

errr majulah kpi untuk negara

patin said...

walopon aku ada bosh.. tapi aku tak berpeluang nak isik kpi kpi neh.... ikut ske ati perut bosh aku je nak bagi bonus sebolan ke stgh bolan ke x bg langsung ke... increment jangan harap ler... uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa............

Lemon Dusk said...

aku
engkau
kita

apa cerita ini hari?

BaNaNaS! said...

untuk pengetahuan korang, buat pertaman kalinya aku tulih entri blog aku sendiri dan malas nk baca ..BuWaHHaHAhah.. mekasih atas kejulingan mata korang baca cite aku...

anikerap said...

tahniah la picang oi..
sb mmg juling 5 minit sat mata haku ni arr..
akhirnya berjaya gak aku habiskan walaupun terpaksa ngeja..

waahhh... dpt bonus? apa lagi??? open table laaaa...

azianierdawati said...

ni pun si bangang tu balik2 lg.. ke hulu ke hilir.

ohya esok siasat, adakah satu meja yg dihantar ke rumahku (utk sha) di buat transfer asses form????

siasat jgn x siasat!!!

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment